dimarts, 13 de novembre del 2012

PINTURA


Professora de pintura: Puri Martín Rivera

A la classe de pintura treballem per temes amb diferents tècniques.
L'objectiu és ensenyar que sigui un mitjà per aprendre a veure, observar, comprendre i conèixer el món imaginari i sensorial.

Encara que sembli molt simple, l'exercici de l'educació de la mà és molt important, els traços i els degradats són equivalents a les primeres lletres de l'abecedari.

Treballem per temes segons la temàtica proposada per any: com fer sortides al carrer per agafar apunts del natural del nostre entorn més proper, fer apunts del natural de models masculí o femení, bodegons, abstractes, etc.
L'últim trimestre el tema es lliure.


En aquest curs 2016-1017 hem treballat el tema del BUIT en una tela de 10 Figura (85 X 46cm). Hem omplert un espai blanc, quiet, buit d’objectes, buit de persones, buit de sons i sorolls en un espai ple de vida a on ens hem expressat a través de tres maneres diferents.
·       Envaint el buit
·       El buit com a concepte

·       El buit emotiu

En el curs 2015-2016 hem treballat el tema del mite i mitologies. Es un tema molt ampli i que s'adapta a tots els gustos i estils.

MITE I MITOLOGIA

QUÈ SÓN ELS MITES?
La paraula mite prové del grec "mythos" que vol dir "paraula, conte, notícia, faula".
Així doncs, un mite és una història que explica oralment notícies o fets fantàstics.
És precisament aquest caràcter oral i el que fa que hi hagi versions diferents d'un mateix mite.
Les històries mítiques dels pobles antics tenen com a temes principalss l'origen del món, dels déus i dels homes, dels pobles o de les races, dels animals, de les plantes i els minerals, dels astres, dels costums de la societat, del món dels morts, .... És a dir, tracten tot allò que la humanitat ha intentat sempre de saber; d'on venim, què som, on anem, per què som aquí, què hi ha després de la mort, per què les coses són com són,...

El mite no solament és una explicació del món que ens envolta, sinó també una interpretació d'aquest món i un sistema que pretén ordenar l'univers tant físic com humà per tal que sigui comprensible. El mite és, per tant, un mode de pensament.

CARACTERÍSTIQUES
  • Poesies de caràcter oral.
  • Un mite està inventat per una col-lectivitat de persones, un poble que expressa les seves inquietuds.
  • Transmeten la ideologia del poble que els ha creat.
  • Tracta temes sobre fets fabulosos.

CLASSES DE MITES
  • MITES COSMOGÓNICS: intenten explicar la creació del món. Són els més estesos i del quals existeix major quantitat.
  • MITES TEOGÓNICS: relaten l'origen dels déus.
  • MITES ANTROPOGÓNICS: narren l'aparició de l'ésser humà, qui pot ser creat a partir de qualseevol matèria, viva o inert.
  • MITES ETIOLÓGICS: expliquen l'origen dels éssers, el naixament dels animals, de les coses, o de les plantes.
El mite grec d'Apol.lo i Dafne, que ens mostra com va nèixer el llorer.
  • MITES MORALS: expliquen l'existència del be i del mal.
Ens ensenya allò que està bé o malament, és el mite grec de la caixa de Pandora.
  • MITES FUNDACIONALS: expliquen l'origen fantàstic de com es van fundar les ciutats per voluntat dels déus.
  • MITES ESCATOLÓGICS: anuncien el futur, la fi del món. Hi ha dos classes principals segons l'element que destrueix el món: l'aigua o el foc. La imminència de la fi s'anuncia per una major freqüència d'eclipsis, terratrèmols, i tota classe de catàstrofes naturals.
L'alumnat ja va acabant els quadres de la mitologia, aqui teniu una mostra:
Atlas el portador. Responsable de sostenir el cel amb les seves grans mans. Un jove tità al que Zeus va condenar a mantenir la terra separada del cel per tota l'eternitat.

"El mite de la caverna". 
Per a Plató, els humans s'acomoden i són feliços en la seva vida ignorància, defugint l'esforç i el sacrifici que implica saber.

Mitologia japonesa.

Byakko significa "llum blanca " i és un dels quatre monstres divins que representen als punts cardinals. 

Té l'aparença d'un tigre blanc fent referència a l'est. Simbolitza la tardor i l'element vent.

Una alumna ha començat un quadre de la mitologia que és un símbol molt important de la cultura Celta: "L'home verd".
Els celtes tenien la certesa de que l'ànima del ser humà residia en el cap i el representaven amb un rostre somrient i envoltat de fulles, branques i flors. A vegades sortien fulles de la boca.

"La venus de Willendorf". Representa l'estereotip de bellesa més antic en el ser humà, la deesa de la fertilitat, un objecte cult a la deesa mare.

 "Les nimfes d'aigua" 
Son divinitats de la natura que simbolitzen la vida. Habiten en indrets com torrents, rius, llacs, fonts... 
Són éssers nocturns que els hi agrada enmirallar-se amb el reflex dels estanys cristal·lins a les nits de lluna plena i que les llums de les estrelles les acaroni el rostre.

 "L'àngel caigut".
 És un àngel que ha sigut expulsat del cel per desobeir Déu i va seguir Llucifer, el qui tempta en la seva caiguda cap a l'infern.







En aquest curs 2014-2015 treballarem el tema de L'ENTORN. 

Us faré un petit tast del nostre entorn: Can Ginestar, una masia modernista preciosa. Amb les muntanyes que l'envolten, plena de racons meravellosos, el jardí tancat per un mur d'inspiració gaudiniana i espais per fer-hi una passejada i perdre'ns-hi amb un llapis i un paper.
A l'interior, la cafeteria, la biblioteca, les aules dels tallers de les Arts Plàstiques, l'arxiu, el Celler, les golfes...

Els alumnes de pintura dels grups de dijous han començat a treballar el nostre ENTORN proper: Can Ginestar.
Ha sigut una bona experiència i han gaudit molt amb la primera sessió,tot un repte enfrontar-se amb l'exterior, la gent i el seu moviment.



En el curs 2012-2013, els alumnes han treballat  amb la tècnica de pintura a l'oli els colors neutres, partint d'un apunt del natural de la model femenina realitzada a la classe.

El mateix apunt l'han realitzat en negre, marró i colors de l'art pop ..


Quan dos colors complementaris es barregen produeixen un color neutre: negre o marró.
D'aquesta manera han practicat les barreges per obtenir els colors desitjats i així memoritzar els matisos cromàtics.



El color negre és l'absència absoluta de la llum.


Es diu escala acromàtica perquè no té cap rastre de color i per tant no es troba en la roda dels colors. Aquesta escala descriu la gradació del blanc al negre passant per una escala de grisos.
Tots sabem que en barrejar el negre amb el blanc s'obté gris, però el negre com a color, seria considerat un color secundari ja que és possible obtenir-lo a partir de la barreja d'altres.

Hem pintat amb negre sense color negre.
Creat amb la barreja dels tres colors primaris en diferents proporcions que en barrejar amb blanc, el resultat ha estat una sèrie de grisos molt interessants.

El color marró és un color terciari, producte de la suma de tots els colors primaris.
Hem eliminat de la paleta els ocres, els marrons i els terres, creant diferents tipus de marró.


Hem pintat amb marró sense color marró.
Creat amb la barreja de qualsevol parella de colors complementaris: vermell i verd, blau i taronja, groc i morat ...

A través de la barreja dels tres colors primaris es pot obtenir el color marró i es podran aconseguir, així mateix, diferents matisos en funció de la quantitat de blau, vermell i groc que s'utilitzi per a la barreja.





Hem pintat l'art pop agafant la imatge sense embellir, reafirmant el seu caràcter de producció en sèrie, utilitzant tècnicament els colors cridaners, a fi de visualitzar l'efecte que fan els colors complementaris que en el seu acostament aviven la seva lluminositat.










  • Fem la roda de colors els que no l'han fet mai o els que la van fer fa molt de temps i en tenen ganes de fer-la.
  • Barrejant aquests tres colors podem aconseguir tots els colors imaginables!!!



















En aquest curs 2013  el tema que estem treballant és el blanc i el metall.


Ja hem començat a fer els primers apunts!!!





Els colors tenen tres característiques: el matís o tonalitat; la lluminositat o lluentor; i la saturació o puresa.  

El matís o tonalitat és el color mateix.

La lluminositat és la quantitat de blanc o negre que té.

La saturació és la puresa del color respecte al gris.

     

Per poder observar els colors, textures i formes de cada objecte, és necessari tenir una font de llum que els il·lumini, per aixi visualitzar totes les característiques dels objectes.




En tenir una font de llum, obtindrem ombres. Aquestes ombres són generades pels mateixos objectes que reben la llum.





           




L'ombra la trobem en les àrees on la llum no arriba de forma directa. Aquesta ombra l'anomenem ombra pròpia.

També tenim l'ombra projectada, que és la que genera l'objecte a altres superfícies o altres objectes que es trobin a prop seu.









            
Ens hem adonat de que el color blanc no existeix!!











 En algun cas ens ajudem d'un visor.


Ja hem acabat d'observar i pintar el color blanc!!! 
Tenim una setantena de quadres que podreu veure a l'exposició de fi de curs que farem el dia 20 de juny al Celler de Can Ginestar!.









Ha arribat la tecnologia a la classe de pintura!!!


Amb l'ajuda de tablets per android, uns alumnes s'ajuden de la seva tecnologia tàctil, ens ofereixen una superfície de visualització amb zoom que ens permet una major precisió a l'observació. 






Podem observar els colors més vius i les imatges més detallades... El resultat és impressionant!





En aquest curs 2013-2014 hem començat a experimentar amb la tinta Quink i a fer anotacions personals de les possibilitats que pot donar aquesta tècnica.
Tots tenim moltes ganes de començar a pintar, però una mica de dibuix al començament del curs sempre va bé.

















En aquest mes de novembre comencem a dibuixar model masculí i femení del natural L'objectiu de és treballar les bases indispensables per a interpretar el nu:

Encaixar la figura humana en el paper, estudiar les proporcions, els ritmes i les estructures del cos humà a través de la línia i la seva gestualidad. Una vegada encaixat el dibuix a través de la línia es treballarà el volum observant els clars i foscos que apareixen en el nu.

El model estarà quiet en postures de 15 minuts.

Les tècniques proposades seran el llapis, el carbonet, l'aiguada ...




4 comentaris:

  1. Yo hice este ejercicio, y la experiencia de pintar en blanco y negro sin negro, os la recomiendo. Gracias Puri. (Vero)

    ResponElimina
  2. Bon dia,

    estic interessada en curssos de pintura a l'estiu i també volia preguntar a qui estan adreçats els curssos ja que per mi sería el primer de la meva vida per tant els meus coneixements son 0 i pot ser el curs és per gent que ja en sap.

    Gràcies
    Lluïsa Vidal

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Lluïsa,
      Em sap greu que a l'estiu no hem ofertat un curs de pintura, però pots mirar si dels que oferim t'interessa algun d'ells.
      El curs de pintura està adreçat per a totes les persones, amb coneixement 0 com comentes i amb nocions de pintura... cada persona té el seu nivell.
      Pots passar-te algun dia per l'aula o a la inauguració de l'exposició que farem el dia 20 de juny a les 19.30h al Celler de Can Ginestar.

      Elimina